Nombor paling kiri pengaruh pelanggan membeli.

Ada sebuah kajian. Namanya Left Digit Effect. Dibuat oleh Morwitz dan Thomas. RM5.99 vs RM6.00 Manusia baca bermula dari kiri. Dalam harga RM5.99, kita nampak nombor 5 dulu. Jadi bila kita bandingkan RM5.99 dengan RM6.00, otak kita rasa RM5.99 lebih murah. Padahal beza 1 sen je. Bukannya RM1. ===== Ada sebuah artikel. Bertajuk The Psychology…

Baca lagi…

Macam mana nak jual barang mahal?

Macam mana nak jual barang mahal? Senang je. Katakan kita nak jual baju harga $1,000. Kita letak baju harga $10,000 sebelah baju tu. Jadi baju harga $1,000 senang nak jual. Serius? Seriuslah. Ini namanya taktik Price Anchoring. Universiti Rutgers ada buat kajian. Bila kita letak produk lebih mahal sebelah produk mahal, produk mahal tu akan…

Baca lagi…

Baju harga mana paling ramai orang beli?

Universiti Chicago ada buat satu kajian. Mereka cetak 3 katalog. Setiap katalog jual baju yang sama. Harga je berbeza. Katalog A jual dengan harga $34. Katalog B jual dengan harga $39. Katalog C jual dengan harga $44. Mereka edarkan katalog. Cuba teka baju harga yang mana paling ramai orang beli? Mesti jawab yang $34 kan…

Baca lagi…

Apa kesan buruk beri diskaun kepada pelanggan?

Taktik berikan diskaun harga boleh menyebabkan jualan kita melonjak naik dengan segera. Tapi kemungkinan untuk beri kesan buruk itu juga ada. Antaranya adalah: – Kebanyakan pelanggan yang membeli dengan harga diskaun adalah pelanggan yang memang sanggup untuk beli dengan harga biasa. – Pelanggan akan menunda pembelian mereka dan menunggu promosi diskaun seterusnya. – Secara tidak langsung…

Baca lagi…

Bagaimana jual pada harga kos dan tetap dapat untung?

A: Saya ni niaga buah tuan. B: Apa antara buah tuan yang laku? A: Kalau yang tengah trending sekarang strawberry. Orang suka beli dengan sos coklat. Strawberry celup coklat layan tuan. Dato Siti pun suka. Haha. Tapi buah strawberry ni tak boleh tahan lama. B: Yelah dia nak kena sentiasa sejuk. Tuan letak dalam peti…

Baca lagi…

Page 1 of 12