Pelanggan anda blur nak beli yang mana?

Pernah tak anda berdepan dengan pelanggan yang blur? Dia tak tahu nak pilih yang mana. “Hmm yang mana ek? Nak beli yang tu ke yang ni?” Apa yang menyumbang kepada situasi tersebut? Antaranya ialah pelanggan mempunyai terlalu banyak faktor berbeza untuk dipertimbangkan. Minda pelanggan boleh jadi bercelaru nak fikirkan semuanya. Paling malang apabila pelanggan pilih…

Klik sini untuk baca lagi..

Bagaimana nak dapat harga jualan paling menguntungkan?

Hari ni saya nak share 1 lagi kajian psikologi harga. Ready? “I dah lama ready. Cepat sikit.”, Siti Konfiden. Okay mari kita mula.   ROUND 1 Pelanggan diberi 2 jenis minuman. Minuman biasa = $1.80 Minuman special = $2.50 20% pelanggan pilih minuman biasa. 80% pelanggan pilih minuman special. Katakan ada 100 pelanggan, jumlah jualan…

Klik sini untuk baca lagi..

Cara betul bagi diskaun kepada pelanggan.

Harga baju RM20. Katakanlah anda nak bagi diskaun. Cara mana anda nak bagi? A) diskaun 10% B) diskaun RM2 “Bukan sama je ke tu? Kalau diskaun 10% jadi RM2. Kalau bagi diskaun RM2 tu kira 10% la daripada RM20?” Betul. Akhirnya sama juga pelanggan cuma kena bayar RM18. Tapi salah satu cara bagi diskaun di…

Klik sini untuk baca lagi..

Bagaimana menjual dengan harga yang anda nak?

Kalau anda sanggup tengok cerita Misteri Wan Peah, anda juga pasti sanggup baca cerita ini. Tabahkan hati, kuatkan iman. Saya akan bawa anda melangkah ke alam harga yang penuh misteri. Antara cara buat pelanggan beli dengan harga yang saya nak adalah dengan meletakkan harga jualan yang lebih tinggi. Contoh: Saya nak jual produk X dengan…

Klik sini untuk baca lagi..

Rahsia harga pakej terbongkar!

Ada sorang mat salleh ni nampak 1 iklan pelik. Iklan tu daripada The Economist. Iklan tu tulis: Pakej Langganan Setahun A) Online = $59 B) Majalah = $125 C) Online + Majalah = $125   Dia pelik. “Eh kenapa pakej B dan C sama harga?” Dia pun telefon pejabat The Economist untuk kepastian. Tapi dia…

Klik sini untuk baca lagi..

Page 1 of 7