Goda pelanggan dengan harga murah

Bagaimana untuk gunakan taktik jual harga murah supaya pelanggan tergoda beli dengan harga mahal pula? Saya bagi contoh. Katakan anda jual kerepek di ofis. Pek besar harga RM10. Kawan-kawan anda di ofis mungkin berat nak bayar RM10 terus. Sebab mereka tak tahu sedap ke tak kerepek tu? Dah la harga RM10. Apa yang boleh anda…

Baca lagi…

Betul ke bisnes anda untung?

A: Berapa untung cik untuk produk ni? B: RM50 tuan.. A: Camne cik kira? B: Kos produk ni RM40.. Saya jual RM90 tuan.. A: Pelanggan yang beli produk ni cik pos kan? B: Betul.. A: Dah tu kenapa tak tolak kos pos? B: Eh.. err kalau tolak kos pos dalam RM9.. jadi untung jadi RM41…

Baca lagi…

Nombor paling kiri pengaruh pelanggan membeli.

Ada sebuah kajian. Namanya Left Digit Effect. Dibuat oleh Morwitz dan Thomas. RM5.99 vs RM6.00 Manusia baca bermula dari kiri. Dalam harga RM5.99, kita nampak nombor 5 dulu. Jadi bila kita bandingkan RM5.99 dengan RM6.00, otak kita rasa RM5.99 lebih murah. Padahal beza 1 sen je. Bukannya RM1. ===== Ada sebuah artikel. Bertajuk The Psychology…

Baca lagi…

Macam mana nak jual barang mahal?

Macam mana nak jual barang mahal? Senang je. Katakan kita nak jual baju harga $1,000. Kita letak baju harga $10,000 sebelah baju tu. Jadi baju harga $1,000 senang nak jual. Serius? Seriuslah. Ini namanya taktik Price Anchoring. Universiti Rutgers ada buat kajian. Bila kita letak produk lebih mahal sebelah produk mahal, produk mahal tu akan…

Baca lagi…

Baju harga mana paling ramai orang beli?

Universiti Chicago ada buat satu kajian. Mereka cetak 3 katalog. Setiap katalog jual baju yang sama. Harga je berbeza. Katalog A jual dengan harga $34. Katalog B jual dengan harga $39. Katalog C jual dengan harga $44. Mereka edarkan katalog. Cuba teka baju harga yang mana paling ramai orang beli? Mesti jawab yang $34 kan…

Baca lagi…

Page 1 of 12