Bagaimana untuk menang dalam perang harga?

Masalah perang harga bukan masalah baru dalam bisnes. Bagi mereka yang baru berniaga, terutamanya peniaga online, masalah ni umpama penamat nyawa bisnes mereka. Sebab mereka tak tahu bagaimana untuk berhadapan dengan pesaing yang mulakan perang harga. Ada beberapa cara untuk kita menang dalam perang harga. Antaranya ialah:   1) Kita Perang Anda tengok persaing turunkan…

Klik sini untuk baca lagi..

Betul ke bisnes anda untung? Bagaimana kira harga kos.

Anda buat bisnes kan? Buat bisnes mesti nak untung kan? Kalau nak tahu untung ke tidak, mesti tahu kira kos! Saya dah jumpa ramai orang yang cuma perasan dia untung. Padahal rugi dalam tak sedar. Sebab apa? Sebab salah kira kos. Cuba baca dialog di bawah.   A: Berapa untung cik untuk produk ni? B:…

Klik sini untuk baca lagi..

Pelanggan anda blur nak beli yang mana?

Pernah tak anda berdepan dengan pelanggan yang blur? Dia tak tahu nak pilih yang mana. “Hmm yang mana ek? Nak beli yang tu ke yang ni?” Apa yang menyumbang kepada situasi tersebut? Antaranya ialah pelanggan mempunyai terlalu banyak faktor berbeza untuk dipertimbangkan. Minda pelanggan boleh jadi bercelaru nak fikirkan semuanya. Paling malang apabila pelanggan pilih…

Klik sini untuk baca lagi..

Bagaimana nak dapat harga jualan paling menguntungkan?

Hari ni saya nak share 1 lagi kajian psikologi harga. Ready? “I dah lama ready. Cepat sikit.”, Siti Konfiden. Okay mari kita mula.   ROUND 1 Pelanggan diberi 2 jenis minuman. Minuman biasa = $1.80 Minuman special = $2.50 20% pelanggan pilih minuman biasa. 80% pelanggan pilih minuman special. Katakan ada 100 pelanggan, jumlah jualan…

Klik sini untuk baca lagi..

Cara betul bagi diskaun kepada pelanggan.

Harga baju RM20. Katakanlah anda nak bagi diskaun. Cara mana anda nak bagi? A) diskaun 10% B) diskaun RM2 “Bukan sama je ke tu? Kalau diskaun 10% jadi RM2. Kalau bagi diskaun RM2 tu kira 10% la daripada RM20?” Betul. Akhirnya sama juga pelanggan cuma kena bayar RM18. Tapi salah satu cara bagi diskaun di…

Klik sini untuk baca lagi..

Page 3 of 6