Mudahnya kira untung bersih!

Katakan anda jual X. Harga jualan X adalah RM140. Berapa anda boleh dapat untung bersih?   1) KOS NYATA + kos ni ramai peniaga nampak dan tahu Contoh: Kos produk = RM50 Kos pos = RM10   Kos nyata = RM50 + RM10 Kos nyata = RM60   2) UNTUNG KASAR Untung kasar = Harga jualan – Kos nyata…

Klik sini untuk baca lagi..

Pelanggan tak lari lepas naikkan harga.

Kos untuk keluarkan produk & berikan servis kepada pelanggan semakin hari semakin meningkat. Tapi kebanyakan peniaga takut untuk naikkan harga jualan. Sebab nanti bila naik, pelanggan lari katanya. Tapi kalau pelanggan tak lari dan bisnes rugi pun apa gunanya kan? Ini 6 tip mudah untuk naikkan harga tanpa pelanggan lari dan bisnes kekal untung.  …

Klik sini untuk baca lagi..

Pelanggan senyap lepas tahu harga. Apa anda boleh buat?

Apa nak buat bila pelanggan senyap lepas dapat tahu harga? Pernah tak anda alami pengalaman ni? Pelanggan tanya pasal harga. Lepas anda dah bagitahu, tiba-tiba dia senyap. Mesti pernah kan? Ramai peniaga tak faham kenapa jadi macam tu. Ramai juga yang tak tahu apa nak buat lepas tu. Antara sebab pelanggan senyap lepas tahu harga…

Klik sini untuk baca lagi..

Bagaimana untuk menang dalam perang harga?

Masalah perang harga bukan masalah baru dalam bisnes. Bagi mereka yang baru berniaga, terutamanya peniaga online, masalah ni umpama penamat nyawa bisnes mereka. Sebab mereka tak tahu bagaimana untuk berhadapan dengan pesaing yang mulakan perang harga. Ada beberapa cara untuk kita menang dalam perang harga. Antaranya ialah:   1) Kita Perang Anda tengok persaing turunkan…

Klik sini untuk baca lagi..

Betul ke bisnes anda untung? Bagaimana kira harga kos.

Anda buat bisnes kan? Buat bisnes mesti nak untung kan? Kalau nak tahu untung ke tidak, mesti tahu kira kos! Saya dah jumpa ramai orang yang cuma perasan dia untung. Padahal rugi dalam tak sedar. Sebab apa? Sebab salah kira kos. Cuba baca dialog di bawah.   A: Berapa untung cik untuk produk ni? B:…

Klik sini untuk baca lagi..

Page 2 of 6