Berapa anda kena jual untuk cover kos?

Senang je untuk tahu berapa anda kena jual untuk cover kos. Ada 3 benda anda kena tahu dulu.   1) KOS TETAP Contoh: + Gaji anda + Gaji staf + Internet + Sewa kedai + Mesin + Dan lain-lain = RM21,000   2) KOS BERUBAH PER UNIT Contoh: + Penghantaran + Bahan mentah + Packaging…

Klik sini untuk baca lagi..

Berapa kos bisnes anda sehari?

Pernah tahu berapa kos bisnes anda sehari? Kalau tak tahu, mari tengok macam mana kira.   KOS BISNES SEBULAN Contoh: Sewa pejabat = RM2,000 Sewa peralatan = RM1,000 Sewa kenderaan = RM500 Gaji staf = RM4,000 Gaji anda = RM2,000 Internet = RM250 Marketing = RM1,500 Jumlah kos bisnes sebulan = RM11,250   KOS BISNES…

Klik sini untuk baca lagi..

Mudahnya kira untung bersih!

Katakan anda jual X. Harga jualan X adalah RM140. Berapa anda boleh dapat untung bersih?   1) KOS NYATA + kos ni ramai peniaga nampak dan tahu Contoh: Kos produk = RM50 Kos pos = RM10   Kos nyata = RM50 + RM10 Kos nyata = RM60   2) UNTUNG KASAR Untung kasar = Harga jualan – Kos nyata…

Klik sini untuk baca lagi..

Pelanggan tak lari lepas naikkan harga.

Kos untuk keluarkan produk & berikan servis kepada pelanggan semakin hari semakin meningkat. Tapi kebanyakan peniaga takut untuk naikkan harga jualan. Sebab nanti bila naik, pelanggan lari katanya. Tapi kalau pelanggan tak lari dan bisnes rugi pun apa gunanya kan? Ini 6 tip mudah untuk naikkan harga tanpa pelanggan lari dan bisnes kekal untung.  …

Klik sini untuk baca lagi..

Pelanggan senyap lepas tahu harga. Apa anda boleh buat?

Apa nak buat bila pelanggan senyap lepas dapat tahu harga? Pernah tak anda alami pengalaman ni? Pelanggan tanya pasal harga. Lepas anda dah bagitahu, tiba-tiba dia senyap. Mesti pernah kan? Ramai peniaga tak faham kenapa jadi macam tu. Ramai juga yang tak tahu apa nak buat lepas tu. Antara sebab pelanggan senyap lepas tahu harga…

Klik sini untuk baca lagi..

Page 2 of 6