Bagaimana tukar alasan prospek jadi jualan?

Prospek minat untuk beli. Tapi mungkin mereka belum bersedia. Jadi mereka berikan alasan. Prospek juga mungkin masih tak nampak keperluan untuk memiliki produk yang mahu anda jual. Prospek sudah semestinya mahu tahu yang mereka telah buat keputusan yang tepat untuk membeli. Prospek juga mahu rasa gembira dengan tindakan mereka. Bagaimana anda bijak menguruskan alasan prospek…

Klik sini untuk baca lagi..

Goda pelanggan dengan harga murah.

Bagaimana untuk gunakan taktik jual harga murah supaya pelanggan tergoda beli dengan harga mahal pula? Saya bagi contoh. Katakan anda jual kerepek di ofis. Pek besar harga RM10. Kawan-kawan anda di ofis mungkin berat nak bayar RM10 terus. Sebab mereka tak tahu sedap ke tak kerepek tu? Dah la harga RM10. Apa yang boleh anda…

Klik sini untuk baca lagi..

Nombor paling kiri pengaruh pelanggan membeli.

Ada sebuah kajian. Namanya Left Digit Effect. Dibuat oleh Morwitz dan Thomas. RM5.99 vs RM6.00 Manusia baca bermula dari kiri. Dalam harga RM5.99, kita nampak nombor 5 dulu. Jadi bila kita bandingkan RM5.99 dengan RM6.00, otak kita rasa RM5.99 lebih murah. Padahal beza 1 sen je. Bukannya RM1.   Ada sebuah artikel. Bertajuk The Psychology…

Klik sini untuk baca lagi..

Macam mana nak jual barang mahal?

Macam mana nak jual barang mahal? Senang je. Katakan kita nak jual baju harga $1,000. Kita letak baju harga $10,000 sebelah baju tu. Jadi baju harga $1,000 senang nak jual. Serius? Seriuslah. Ini namanya taktik Price Anchoring. Kebanyakan manusia akan bergantung kepada maklumat awal yang mereka dapat. Apabila pelanggan tengok baju harga RM1,000 dulu, dia…

Klik sini untuk baca lagi..

Baju harga mana paling ramai orang beli?

Universiti Chicago ada buat satu kajian. Mereka cetak 3 katalog. Setiap katalog jual baju yang sama. Harga je berbeza. Katalog A jual dengan harga $34. Katalog B jual dengan harga $39. Katalog C jual dengan harga $44. Mereka edarkan katalog. Cuba teka baju harga yang mana paling ramai orang beli? Mesti jawab yang $34 kan…

Klik sini untuk baca lagi..

Page 5 of 6