Anda buat bisnes berkaitan makanan?

Cuba baca cerita tentang Tuan D ni. Dia ada sebuah kafe. Lebih spesifik kafenya berada di Melaka.

Kafe Tuan D ada jual pelbagai makanan. Chicken chop, pasta, macaroni, lamb chop, berger bakar, yee mee dan sebagainya. Shellout pun ada tu.

Kalau nak tahu, pelanggan dia ramai yang suka order makanan yang mahal harganya.

Apabila ramai yang order makanan yang mahal, jualan pun akan tinggilah kan? Apa jadi bila jualan tinggi? Selalunya untung pun akan meningkat.

Jadi macam mana Tuan D buat pelanggan dia order makanan yang mahal? Selalunya peniaga ni akan komplen yang pelanggan nak order yang murah je.

Begini. Dia gunakan 3 taktik psikologi harga. Baru guna 3 taktik ni pun dah mendatangkan hasil positif. 

Mari saya kongsikan 3 taktik psikologi harga tu. Jangan kata abang tak payung!

 

1) Dia buang 'RM' pada menu.

Contoh:

RM19.90 tukar jadi 19.90

Cornell University ada buat kajian apabila lambang duit seperti RM dibuang akan mengurangkan rasa 'sakit' untuk membayar. 

 

2) Dia senaraikan makanan harga tinggi dulu.

Contoh:

Lamb Chop Premium 29.90

Lamb Chop Special 21.90

Lamb Chop Regular 19.90

Pelanggan akan melihat kualiti produk atau kesedapan makanan semakin berkurang apabila harganya semakin rendah.

Pelanggan akan termotivasi untuk beli produk yang lebih tinggi harga kerana tak mahu kehilangan kualiti dan kesedapan makanan. 

 

3) Dia tukar tulisan di menu daripada column pricing kepada nested pricing.

Dulu:
Lamb Chop.....RM19.90

Sekarang:
Lamb Chop
Bla bla bla sedap
19.90

Nested pricing akan menyebabkan pelanggan buat keputusan pembelian disebabkan produk dan penerangan tentang produk. Pelanggan bukan nak cari yang murah je.

 

Berita baik sekarang adalah anda bukan saja boleh guna 3 taktik psikologi harga. Tapi saya dah sediakan 23 taktik psikologi harga untuk anda menjual lebih banyak daripada biasa!

"Wow banyaknya sampai 23. Kalau baru guna 3 pun dah boleh dapat hasil lumayan, guna 23 lagilah lumayan!"

Sabar sabar. Don't be gelojoh. Guna satu-satulah. Guna mana yang sesuai dengan bisnes anda dulu. Nanti kalau guna semua sekali anda sendiri yang pening. Boleh?

"Baiklah saya akan gunakan satu-satu. Betul jugak tu guna banyak-banyak nanti saya yang pening nak layan pelanggan. Hehe."

Klik link di bawah sekarang:

"Ye saya nak menjual lebih banyak daripada biasa dengan gunakan 23 taktik psikologi harga!"