Setelah membaca panduan tersebut, rupanya selama ini saya silap dalam meletak harga.

Ingatkan untung rupanya hanya dapat cover kos sahaja.

Lebih teruk lagi, ada yang rugi, kos pun tak dapat cover.

Akma Aripin Akma Aripin, Pengguna Panduan Strategi Harga

Baca dialog di bawah.

A: Berapa untung cik untuk produk ni?

B: RM50 tuan..

A: Camne cik kira?

B: Kos produk ni RM40.. Saya jual RM90 tuan..

A: Pelanggan yang beli produk ni cik pos kan?

B: Betul..

A: Dah tu kenapa tak tolak kos pos?

B: Eh.. err kalau tolak kos pos dalam RM9.. jadi untung jadi RM41 tuan..

A: Mana cik dapat pelanggan ni semua?

B: Dari FB tuan.. saya pandai FB ads.. hehe

A: Oh. Nanti boleh la ajar saya. So kalau dah guna FB ads kena la tolak kos FB ads tu sekali.

B: Aduh.. macam mana nak kira plak tu?

A: Katakan last month cik spend FB ads RM300. Dapat 30 pelanggan. So kos untuk dapatkan 1 pelanggan RM10.

B: Okay..

A: So RM41 - RM10 jadi RM31. Inilah untung cik. Tapi ada lagi kos yang kena tolak sebenarnya.

B: Ada lagi?

A: Yelah. Guna FB pakai internet kan? Nak pergi pejabat pos naik kereta kan? Online pakai laptop kan? Dah tolak kos internet, petrol, elektrik ni semua?

B: Oh banyak rupanya kos yang saya tak kira..

A: Yup. Ini saya bagi kira-kira lebih kurang je. Nantilah ada masa kita sambung lagi. Susah sikit nak ajar pakai PM PM ni. Klien saya pun dah sampai.

B: Okay tuan terima kasih..

Anda nak tahu cara kira kos yang betul supaya tak rugi?