UMARvellous

Usahawan Super

UMARvellous - Usahawan Super

Ciri-ciri penting kad bisnes yang baik dan efektif


“Tuan buat bisnes apa ye?”, tanya saya kepada Encik Adam (bukan nama sebenar).. Padahal ketika itu tangan saya sedang memegang kad bisnes Tuan Adam.. Kenapa senario tersebut terjadi? Ini adalah kerana kad bisnes Tuan Adam tidak memiliki ciri-ciri penting kad bisnes yang baik dan efektif.. Jom kita tengok bagaimana ciri-ciri penting kad bisnes yang baik dan efektif ni..

1. Logo

Bisnes anda ada logo ke tak? Kalau tiada, sila buat.. Logo bisnes akan diletakkan di kad bisnes sebagai suatu penjenamaan.. Pastikan reka bentuk logo bisnes itu bersesuaian juga untuk digunakan pada kepala surat (letterhead), sampul surat, inbois, resit dan segala cetakan lain..

2. Selogan atau tagline

Macam KFC selogan mereka ialah “Finger Lickin’ Good”.. Itu dulu.. Sekarang dah tukar ke “So good”.. Jadi selogan atau tagline bisnes anda kena diletak ke dalam kad bisnes supaya ia memberi gambaran awal tentang bisnes yang dijalankan..

3. Font

Saiz font harus tidak kurang dari 8.. Sebab jika kurang daripada tu, takut-takut sesetengah orang tak dapat baca.. Kena pula kalau pelanggan kita tu rabun dekat.. Kesian dia terkebil-kebil tengok kad bisnes kita..

4. Warna

Warna latar dan font pastikan kontra.. Kalau warna dah dekat sama, menyusahkan orang nak baca.. Orang yang tak rabun warna pon boleh ambil masa sejam nak faham apa kita tulis.. Kuantiti warna dalam kad bisnes sebaiknya tidak melebihi 5..

5. Material

Gunakan material yang berkualiti.. Jangan gunakan kad lembut yang mudah koyak atau terlipat di hujung.. Material baik yang paling popular adalah art card 260 gsm.. Material ni tak tebal tapi keras..

6. Offset vs Digital printing

Dari segi kualiti warna, offset memang lebih cantik daripada digital printing.. Kosnya pon lebih murah.. Material kad pon pelbagai.. Nak matt laminate boleh.. Spot UV boleh.. UV varnish boleh.. Eh semua boleh lah! Jadi buat jelah kad tu dengan offset printing..

7. Maklumat

Anda tak perlu letakkan status anda yang sudah berkahwin atau bujang di dalam kad bisnes.. Maklumat yang perlu ada adalah nama, jawatan, nombor telefon, emel, alamat, laman web, laman sosial, servis dan produk yang ditawarkan.. Itu antara yang penting..

7 poin di atas merupakan sebahagian ciri-ciri penting kad bisnes yang baik dan efektif.. Pastikan anda semua memiliki ciri-ciri tersebut pada kad bisnes masing-masing.. Jika tiada, sila lah buat yang baru ye? Bukan mahal pon buat kad bisnes ni..

Share

Penting ke kad bisnes?

Penting ke kad bisnes? Mari saya berikan poin-poin ringkas tentang kepentingan kad bisnes bagi setiap usahawan dan bakal usahawan di luar sana..

1. Rangkaian

Rangkaian ataupun networking merupakan nadi di dalam dunia perniagaan.. Dengan adanya kad bisnes kita dapat menambahkan rangkaian kita.. Berikan kad bisnes kita kepada rakan, saudara, prospek, rakan niaga atau mana-mana pihak yang bersesuaian.. Jika tidak mereka sendiri, mungkin individu di sekeliling mereka yang dapat menambah nilai bisnes kita pada masa depan..

2. Maklumat Bisnes

Kad bisnes yang baik mempunyai ciri-ciri yang tertentu.. Antaranya ialah maklumat bisnes yang lengkap.. Nama perniagaan atau syarikat, alamat, nombor telefon, laman web, servis dan produk yang ditawarkan harus menjadi sebahagian isi kandungan kad bisnes.. Dengan maklumat ini, pihak yang baru menerima kad bisnes kita akan tahu sedikit sebanyak maklumat perniagaan kita..

3. First Impression

First impression atau cinta pandang pertama.. (eh betul ke? haha) Sedikit sebanyak kad bisnes kita akan mempengaruhi bagaimana pandangan pertama individu terhadap bisnes kita.. Jika kualiti dan isi kandungan kad bisnes kita baik, maka sudah pasti ini akan memberikan persepsi positif kepada bisnes kita..

4. Alat Pengingat

Saya selalu juga menyertai perhimpunan haram bisnes di sesetengah tempat anjuran pihak swasta dan kerajaan.. Di dalam perhimpunan begini kita akan berjumpa dengan ramai ahli perniagaan.. Setiap daripada mereka akan memberikan kad bisnes masing-masing.. Mustahil saya mampu untuk mengingati nama dan bisnes mereka semua.. Apabila tiba masanya saya memerlukan servis atau produk mereka kelak, maka kad inilah yang akan menghubungkan kami kembali..

5. Ice Breaker

Apa maksud Ice Breaker dalam BM ek? Katakanlah kita berjumpa dengan individu tertentu di dalam sebuah program perniagaan semasa sesi minum pagi.. Perkara pertama yang kita buat adalah menyapa individu tersebut dengan Hi atau Salam dengan disusuli pertanyaan seperti ‘Nama siapa?’ dan ‘Dari mana?’.. Kemudian kita berikan kad bisnes kita.. Dan akhirnya dua individu akan sibuk bercakap mengenai bisnes masing-masing sehingga kopi menjadi sejuk..

Itulah dia 5 poin ringkas tentang kepentingan kad bisnes.. Nanti saya akan kongsikan pula ciri-ciri yang perlu ada bagi sekeping kad bisnes yang baik dan efektif..

p/S: di China saya menggunakan kad bisnes untuk pulang ke hotel menggunakan teksi.. =)

Related Posts with Thumbnails
Share