fbpx

Psikologi Harga

Macam mana nak jual barang harga mahal?

Berapa harga tudung termahal di dunia? RM50,000! Keluaran sebuah syarikat hijab mewah tempatan, Bawal Exclusive. Tudung paling mahal di dunia itu menjadi milik seorang ahli perniagaan dari Kuantan berusia 35 tahun. Penjualan tudung tersebut telah memadamkan rekod jualan sehelai tudung mereka sebelum ini bernilai RM33,000 oleh seorang wanita dari Kelantan pada tahun lepas. Kenapa mereka …

Macam mana nak jual barang harga mahal? Read More »

Bagaimana Ikea & Apple gunakan Psikologi Harga untuk pancing pelanggan.

Pernah makan di Ikea? Pernah terfikir tak, kenapa kedai perabot jual makanan? Hari tu saya beli perabot di Ikea Damansara. Punyalah ramai orang kat kaunter bayaran. Panjang jugalah kena beratur. Jadi sementara beratur tu saya tinggalkan troli dan pergi ke Ikea Bistro. Tak jauh, depan kaunter bayaran je. Alah tempat orang beli karipap inti telur …

Bagaimana Ikea & Apple gunakan Psikologi Harga untuk pancing pelanggan. Read More »

Pelanggan anda blur nak beli yang mana?

Pernah tak anda berdepan dengan pelanggan yang blur?Dia tak tahu nak pilih yang mana. “Hmm yang mana ek? Nak beli yang tu ke yang ni?” Apa yang menyumbang kepada situasi tersebut? Antaranya ialah pelanggan mempunyai terlalu banyak faktor berbeza untuk dipertimbangkan.Minda pelanggan boleh jadi bercelaru nak fikirkan semuanya. Paling malang apabila pelanggan pilih untuk berhenti …

Pelanggan anda blur nak beli yang mana? Read More »

Bagaimana nak dapat harga jualan paling menguntungkan?

Hari ni saya nak share 1 lagi kajian psikologi harga. Ready? “I dah lama ready. Cepat sikit.”, Siti Konfiden. Okay mari kita mula.   ROUND 1 Pelanggan diberi 2 jenis minuman. Minuman biasa = $1.80Minuman special = $2.50 20% pelanggan pilih minuman biasa.80% pelanggan pilih minuman special. Katakan ada 100 pelanggan, jumlah jualan adalah $236. …

Bagaimana nak dapat harga jualan paling menguntungkan? Read More »