Beza margin untung & markup untung.

“Abah.. macam mana nak kira ni?” “Kira apa kakak?”, jawab Leman sambil menonton TV. “Kerja rumah ni. Harga jual beg RM80. Harga kos dari pembekal RM40. Jadi berapa peratus margin untung?” “Alah senang je tu. Hari-hari abah kira margin untung. Abah kan dah lama berbisnes. Jawapan dia 100%.”, lagak Leman. “Macam mana kalau kakak nak…

Klik sini untuk baca lagi..

Berapa kos bisnes anda sehari?

Pernah tahu berapa kos bisnes anda sehari? Kalau tak tahu, mari tengok macam mana kira.   KOS BISNES SEBULAN Contoh: Sewa pejabat = RM2,000 Sewa peralatan = RM1,000 Sewa kenderaan = RM500 Gaji staf = RM4,000 Gaji anda = RM2,000 Internet = RM250 Marketing = RM1,500 Jumlah kos bisnes sebulan = RM11,250   KOS BISNES…

Klik sini untuk baca lagi..

Mudahnya kira untung bersih!

Katakan anda jual X. Harga jualan X adalah RM140 seunit. Berapa anda boleh dapat untung bersih?   1) KOS NYATA Kos ni ramai peniaga nampak dan tahu. Contoh: Kos produk = RM50 Kos pos = RM10   Kos nyata = RM50 + RM10 Kos nyata = RM60    2) UNTUNG KASAR Untung kasar = Harga jualan – Kos nyata…

Klik sini untuk baca lagi..

Pelanggan senyap lepas tahu harga. Apa anda boleh buat?

Apa nak buat bila pelanggan senyap lepas dapat tahu harga? Pernah tak anda alami pengalaman ni? Pelanggan tanya pasal harga. Lepas anda dah bagitahu, tiba-tiba dia senyap. Mesti pernah kan? Ramai peniaga tak faham kenapa jadi macam tu. Ramai juga yang tak tahu apa nak buat lepas tu. Antara sebab pelanggan senyap lepas tahu harga…

Klik sini untuk baca lagi..

Pelanggan anda blur nak beli yang mana?

Pernah tak anda berdepan dengan pelanggan yang blur? Dia tak tahu nak pilih yang mana. “Hmm yang mana ek? Nak beli yang tu ke yang ni?” Apa yang menyumbang kepada situasi tersebut? Antaranya ialah pelanggan mempunyai terlalu banyak faktor berbeza untuk dipertimbangkan. Minda pelanggan boleh jadi bercelaru nak fikirkan semuanya. Paling malang apabila pelanggan pilih…

Klik sini untuk baca lagi..

Page 4 of 8